Comunicarea de brand
Comunicarea de brand trebuie sa fie astazi un proces continuu care sa imbine, intr-un mod inteligent, cele mai diferite canale de comunicare. Trebuie sa fie o comunicare sincera, bidirectionala, bazata pe o buna cunoastere a brandului si a publicului acestuia. In plus, trebuie sa tina seama de specificul fiecarui canal de comunicare. Sa fie interesanta, atractiva, sa creeze “dependenta” si nevoia de a povesti…
A trecut deja multa vreme de cand nu-ti mai poti imagina un brand serios care sa nu aiba un site, un blog si macar o pagina pe retelele de socializare. Daca a fost o vreme in care se considera drept suficient un site de prezentare, astazi, prezenta pe web presupune o comunicare dinamica, continua, cu subiecte atractive, care sa genereze nevoia de a fi povestite si repovestite. Este calea principala prin care brandul intra in viata, in mintea si in sufletul publicului sau. Deja de multa vreme se constata o mereu mai accentuata scadere a fortei de impact a publicitatii clasice. Pentru unii, poate paradoxal simultan cu declinul mass-mediei tiparite, creste impactul comunicarii de continut a brandurilor prin materiale de tipul editorialelor si a celor mai felurite articole. Arta este acum de a crea o adevarata tesatura a acestor articole plasate pe site, pe blog, in media online si offline, pe retelele de socializare.
Evident, pe fiecare dintre aceste canale, articolele trebuie sa imbrace formele specifice. Ele trebuie sa se adecveze asteptarilor publicului, asteptari care pot varia chiar in mod radical de la un canal de comunicare la altul. Dar ele trebuie sa aduca mereu ceva nou, proaspat, neasteptat. Ceva remarcabil pentru cititor, pe care acesta nu numai ca nu-l uita, dar pe care simte nevoia sa-l comenteze, sa-l povesteasca mai departe. In acelasi timp, fiecare mesaj trebuie sa ramana ancorat corect in filosofia brandului pentru care comunica. Si, poate, cel mai greu e ca intreaga comunicare trebuie sa se orchestreze, sa se inchege ca intr-o simfonie. Lucru care necesita si pricepere, dar si un anumit simt al comunicarii, caci prea adesea se cade in adevarate dizarmonii. Este de altfel si motivul pentru care un comunicator intern al brandului se descurca atat de greu. In afara de experienta si cunoasterea specificitatii fiecarui canal de comunicare in parte, de talentul de a construi aceste articole atractive si interesante, care sa captiveze publicul, este necesar sa intuiesti corect dinamica pe care acestea o genereaza. Publicul nu este amorf, ci reactiv. Are propria lui personalitate pe care tu trebuie sa ajungi sa o intuiesti. Caci doar asa vei descoperi succesiunea optima a materialelor postate pe diferitele canale si variatia informatiei, a povestilor din fiecare material, astfel incat ele sa genereze cu adevarat nevoia si placerea de a fi repovestite. Capacitatea de a urmari si de a intelege corect feedback-ul acestui public reprezinta o provocare in sine. Dar nici pentru un comunicator profesionist, din exterior, nu este usor, caci este necesar sa cunosti perfect atat brandul, cat si publicul acestuia.
A lucra pentru un brand necesita, din acest motiv, un timp si un efort prealabil de acomodare, de studiere a brandului si a publicului acestuia. Dar esentiala este in primul rand propria experienta si intuitie. Este o munca interesanta, poate chiar fascinanta. Trebuie sa recunosc ca pe mine una ma fascineaza cu adevarat. Cu fiecare brand nou pentru care lucrez, se deschide parca o noua fereastra asupra lumii. Cu fiecare blog sau pagina de facebook pe care le demaram pentru clientii agentiei noastre de comunicare, cu fiecare analiza a prezentei in online, cu fiecare strategie de comunicare, cu fiecare proiect care prinde viata, prin care brandul si publicul acestuia au de castigat, traiesc, ca om de comunicare, o satisfactie fara egal. De altfel, cred ca fara pasiune este practic imposibil sa faci fata cu succes acestor provocari. Daca esti insa cu adevarat pasionat, cu greu ai putea cunoaste satisfactii mai mari. A reusi sa faci legatura dintre un brand si publicul acestuia, sa generezi acea dinamica prin care castiga deopotriva amandoi, sa urmaresti modul in care cresc impreuna, sa generezi aceasta minunata simfonie a comunicarii, este fara indoiala un lucru minunat. Este cea mai mare satisfactie pe care mi-o confera Arena Communications, mai ales atunci cand brandurile si publicurile acestora sunt incantate in egala masura.