Now Reading
Congresul Culturii Europene

Congresul Culturii Europene

La sfarsitul saptamanii trecute, in Polonia, la Wroclaw, s-a desfasurat Congresului Culturii Europene, a carui principala tema de dezbatere, Arta pentru schimbari sociale, a atras peste 300 de invitati si a prilejuit peste 100 de evenimente in perioada 8 – 11 septembrie. Un adevarat megacongres organizat de Polonia, in calitate de tara aflata la Presedintia Uniunii Europene, si prin care aceasta a vrut sa sublinieze ca Europa nu inseamna doar strategii economice si politice, ci, poate, inainte de toate, o diversitate si o dinamica culturala esentiala pentru viitorul Uniunii. De fapt, a fost vorba de o manifestare culturala de exceptie care a imbinat dezbaterile mai largi, tipice unui congres, cu evenimentele caracteristice unui festival, concerte, proiectii de film, diverse spectacole si expozitii de design, arte vizuale si arhitectura. (Majoritatea evenimentelor au pornit de la cate o propunere inedita, precum concertul care a starnit un deosebit interes si care i-a pus alaturi pe compozitorul polonez, considerat un clasic in viata, Krzysztof Penderecki, castigator al mai multor premii Grammy, si pe celebrul chitarist al trupei Radiohead, Jonny Greenwood, evident doi artisti total diferiti.) Caracteristica principala, atat a dezbaterilor, cat si a evenimentelor prin care s-a evidentiat acest festival de exceptie, a stat sub semnul interferentelor artistice si al interdisciplinaritatii. Astfel, problemele culturale au fost privite in stransa lor interdependenta cu cele economice, ideologice, politice ori sociale, fara a neglija interferentele cu dinamica descoperirilor stiintifice sau cu cea – cu nimic mai putin importanta – a conceptului de libertate. Ce inseamna sa fii european? – este o intrebare veche, dar mereu actuala, ce-si cauta raspunsurile in mereu noi contexte. Sunt doar cateva din temele majore care au animat discutiile celor patru zile.
Interesant este faptul ca orasul Wroclaw a absorbit mai multe fonduri europene decat Romania in intregul ei. Astfel, nici nu este de mirare modul in care arata orasul si modul in care a fost capabil sa organizeze acest eveniment de exceptie. Din delegatiile mai multor tari au participat academicieni, filosofi, oameni de arta, chiar ministri ai culturii. De la noi, Constantin Chiriac, Directorul Teatrului National Radu Stanca din Sibiu si parintele Festivalului International de Teatru de la Sibiu, s-a bucurat de o apreciere cu totul deosebita. De altfel, domnia sa reprezinta un personaj de o mare anvergura nu doar pentru Romania, ci si pentru Europa. Iar prin alte parti ale Europei s-ar putea sa fie chiar mai cunoscut si mai apreciat decat la noi… Acest lucru poate fi vazut si din inalta decoratie  belgiana, Ofiter al Ordinului Coroanei, pe care a primit-o anul acesta, in 30 mai.
Polonia este fara indoiala o tara de la care avem multe de invatat si, poate, mai ales modul in care sa ne promovam interesele si valorile, pentru ca daca tu nu te straduiesti sa ti le promovezi, nimeni nu va veni sa faca acest lucru in locul tau.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

122 K
Scroll To Top