Now Reading
Esti de neinlocuit?

Esti de neinlocuit?

A fi de neinlocuit este… o optiune. O optiune a fiecarui individ si a fiecarei firme. Poti fi o piesa dintr-un angrenaj. Dar, oricat de importanta va fi aceasta piesa, vor exista mereu nenumarate piese de schimb. Sau poti fi tu insuti. Unic. Si de neinlocuit!
Fiecare este produsul unei scoli si al societatii in mijlocul careia a trait. Fiecare a acumulat nenumarate cunostinte si a fost, mai mult sau mai putin, fascinat de diversitatea de mituri ce i-au iesit in cale. Toate acestea formeaza un sistem. Un sistem in care traiesti. Pe care trebuie sa-l cunosti si sa-l intelegi. Dar este vorba si de o alegere a fiecaruia. Sa se depersonalizeze si sa se integreze ca o rotita, oricat de importanta ar fi ea, in acest angrenaj. Sau poti prefera sa ramai tu, in unicitatea ta. Este, fara indoiala, optiunea celor care dau dovada de un dram de curaj si de o anumita doza de nebunie. Iar aici este vorba de ceea ce poate face diferenta! Este pasul ce poate face din tine un om sau un brand de neinlocuit. Pentru care nu exista si nu va exista niciodata o piesa de schimb. La un moment dat vei dispare si vei renaste sau… nu. Dar nu vei fi inlocuit de o clona. Este un drum complicat si periculos. Un drum pe care ti-l descoperi si ti-l fauresti singur. Este drumul celor puternici care au incredere in ei insisi, in intuitia si in creativitatea lor.
Toate cosmogoniile incep cu o ordonare a haosului, cu o nastere a cosmosului. Fizica ne spune ca orice sistem evolueaza spontan spre dezordine. Dezordinea este cea care pandeste pe masa noastra de lucru, in baza noastra de date, in colectivul de lucru, in societate sau in familie. S-au inventat protocoale, reguli de urmat, sisteme de control si de verificare. Toate sunt necesare. Sunt regulile sub care evolueaza o societate a uniformizarii. Dar nimic nu se compara cu omul de neinlocuit. Cel care are talentul, intuitia si acea energie greu de definit de a face ca lucrurile sa se intample, care genereaza ordine si incredere, producand salturi neasteptate, indreptand lucrurile spre o tinta pe care ceilalti nu o vad, dar care corespunde viitorului, unui drum ce va apare apoi drept firesc. Aceasta capacitate de a stabili conexiuni nebanuite, de a inventa, de transforma ideile in realitate, de a ordona si reordona haosul, reprezinta tocmai nota distinctiva a celui care este de neinlocuit. Sunt lucruri pe care nu te poate invata nimeni. Sunt insa lucrurile pe care le vei descoperi daca vei vrea cu tot dinadinsul sa nu fi o simpla piesa de schimb, ci sa fii cu adevarat un om, un brand de neinlocuit. Pentru asta ai nevoie de talent, un talent pe care trebuie sa ti-l descoperi si sa-l cresti cu grija. Este talentul de a stabili conexiuni neasteptate intre idei, intre oameni si branduri, capacitatea de a genera o adevarata interfata intre membri unei organizatii, intre parteneri de afaceri sau intre branduri si publicul acestora. Pentru asta e nevoie de inspiratie si de creativitate, de capacitatea de a pune in joc cunostinte profunde, de multe ori intr-un mod cu totul neasteptat.
Viata reprezinta o succesiune de situatii complexe, critice si neasteptate, a caror evolutie este de multe ori cruciala pentru tine ca persoana, pentru un brand sau o organizatie. Sunt situatii dominate de puternice forte centrifuge, de energii explozive, de ademenitoare masuri contraproductive. Propria inspiratie, capacitatea de a-i inspira pe cei din jur si de a-i face sa descopere solutiile spre care esti in stare sa-i indrumi fac parte din acel talent unic menit sa te faca de neinlocuit.
Arta conexiunii este cea care reuseste sa aduca impreuna idei, solutii si energii, care riscau sa evolueze divergent si antagonic, sa le armonizeze si sa construiasca scenariile de succes. Este o stiinta, dar este mai ales o arta. Si, poate mai greu de inteles, este chiar o forma de a te darui. Caci succesul pe acest drum nu este asigurat de urmarirea unei reciprocitati, a unui castig, ci de modul in care crezi si te daruiesti unei idei. Iar, daca te-ai plasat pe drumul corect, rasplata va veni si ea insutit. Acest drum este esential. In fiecare clipa trebuie sa descoperi singur pasul urmator fara sa astepti indrumari sau instructiuni. Este tocmai esenta deosebirii dintre rotita, cu nenumaratele ei piese de schimb, si omul de neinlocuit de care ne vorbeste si Seth Godin in cartea sa pusa sub titlul acestei provocatoare interogatii –  Esti de neinlocuit?.
Omul de neinlocuit este cel de care societatea de astazi are nevoie, cel care asigura progresul si schimbarea la fata a lumii de astazi, cel capabil sa faureasca branduri. Si poate nicaieri nu e mai important decat in comunicare si, inainte de toate, in destinul unui brand. Odata, un client m-a intrebat Credeti ca sunteti de neinlocuit? Lucrati cu altcineva si veti constata singuri! – a  fost raspunsul firesc. In comunicarea de brand este esential sa depasesti lectiile de manual, sa intelegi brandul, publicul acestuia, sa intuiesti corect problemele prezente si cele pe cale de a aparea si sa fii mereu cu un pas inaintea lor. Pentru a le rezolva este insa necesar sa crezi cu adevarat in brandul pentru care lucrezi si sa ai cu adevarat o comunicare sincera cu publicul acestuia. Dar sa nu ne iluzionam… Omul de neinlocuit este si el, in mod cert, inlocuit! Atunci  cand inlocuiesti o rotita cu o piesa de schimb nu se schimba, de fapt, nimic. In timp ce, atunci cand schimbi un om de neinlocuit, totul se schimba… Se schimba intregul univers in care el era prezent!

Business Woman, 15 martie 2013
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

114 K
Scroll To Top