Now Reading
Stii sa comunici?

Stii sa comunici?

A lucra in domeniul comunicarii pare foarte simplu, dar, in acelasi timp, foarte atractiv… Nu este deloc simplu! Trebuie sa cunosti o multime de lucruri si sa te cizelezi in permanenta, sa intelegi mentalitati, idei, judecati si prejudecati care s-ar putea chiar sa te deranjeze, nu numai sa ai dificultati in a le intelege. E un domeniu in care evoluezi pe masura ce evoluezi tu ca individ, pe masura ce intelegi complexitatea lucrurilor si esti in stare sa gestionezi probleme de rutina, probleme nemaintalnite si dificile, pe masura ce iti educi creativitatea si inventivitatea pentru a le imbina cu ceea ce se poate face intr-adevar azi, maine, peste o luna, peste un an… Dar de fiecare data cand vine vorba de comunicare cred ca trebuie sa ne amintim de o serie de reguli simple, la care ar trebui sa meditam cu totii, indiferent daca acesta este domeniul in care lucram sau nu. Pentru ca de comunicat toti comunicam. Si ne va fi cu atat mai bine cu cat vom stii sa comunicam mai bine!
De fiecare data cand vine vorba de comunicare, de regulile de care trebuie sa tii cont pentru o buna comunicare, cred ca trebuie subliniat faptul ca inainte de orice este necesar sa identificam clar interesul urmarit. Acesta poate consta in a ne lamuri o problema, in a conduce la asumarea unei anumite decizii, in a convinge interlocutorul cu privire la un anumit lucru, a evita sa dam explicatii, a desfiinta problema in discutie, in a impresiona anumite persoane prezente, in a discredita sau decredibiliza interlocutorul sau, dimpotriva, in a-l pune in valoare, in a pregati terenul unor discutii viitoare etc. Evident, de fiecare data, strategia optima este alta. Astfel, intr-un caz demersul de a infuria interlocutorul, de a-l descumpani sau de a-l incurca poate fi benefic sau chiar salutar, in timp ce in alta situatie acelasi demers poate fi cu totul contraproductiv.
Intotdeauna trebuie sa avem insa clar in minte schema elementara ce caracterizeaza orice demers de comunicare. Diferenta intre (1) ce dorim / ce intentionam noi sa spunem, (2) cum am formulat acel mesaj, (3) ce recepteaza, ce si cum intelege interlocutorul si (4) cum reactioneaza acesta. Majoritatea greselilor in comunicare apar din tratarea superficiala a acestor distinctii si a factorilor care determina aceste variatii. Comunicarea nu reprezinta debitarea unor idei prestabilite, ci in genere o operatiune complexa de a determina reactii si, in final, schimbarile dorite in modul in care se pozitioneaza interlocutorul fata de o anumita problema sau lamurirea noastra fata de anumite probleme.
Multe capcane ne intampina pe drumul comunicarii…
Trebuie sa avem in vedere ca o victorie repurtata in cadrul unei discutii poate reprezenta un grav handicap pentru viitor, la fel cum un pas inapoi poate pregati un teren favorabil pentru o viitoare discutie. De cele mai multe ori, lucrurile nu incep si nu se sfarsesc cu acea discutie.
De obicei, discutiile nu reprezinta interactia izolata a doua  persoane. Ignorarea prezentei celorlalti poate reprezenta, de multe ori, o grava eroare. Ambientul, contextul, spatiul in care are loc discutia pot fi de multe ori determinante. Persoanele prezente pot schimba de multe ori radical miza, interesul si modul de comportament al unuia dintre interlocutori, schimband astfel radical prioritatile interlocutorilor si mersul discutiei. Decorul, fondul sonor si de lumini, atitudinea noastra expimata prin pozitie, ton, diferite ticuri sau gesturi pot de asemenea sa schimbe radical modul in care este perceput discursul nostru.
Foarte multe greseli pornesc din superficialitate. Din superficialitate putem sa nu facem eforturile necesare pentru a intelege corect problema in discutie. Sa nu intelegem corect interesele interlocutorului. Sa ne scape elemente esentiale din personalitatea acestuia si, ca atare, din comportamentul si din modul lui de a reactiona. Nu mai putin important este background-ul acestuia in functie de care poate sa difere perspectiva din care va aborda problema.
Reductibil, de fapt, tot la superficialitate este riscul de a cadea in stereotipii. De a aborda in mod similar probleme diferite, de a aborda in mod similar pesoane cu interese si temperamente diferite. Sau chiar de a aborda o aceasi persoana mereu la fel, fara a urmari cu atentie starea ei de spirit, oboseala sau interes. Sabloanele, stereotipiile reprezinta pericole capitale pentru comunicare. Fiecare act de comunicare trebuie sa se bazeze pe un demers de analiza si cercetare, iar valoarea lui depinde in mare masura de intuitie.
Argumentele si exemplele folosite trebuie sa fie corect alese in functie de formatia si de interesele interlocutorului, altfel il vor enerva, il vor plictisi sau il vor confuza.
Daca nu vom reusi sa starnim interesul interlocutorului, acesta s-ar putea sa mimeze doar participarea la discutie incercand sa o evite. Se obtine astfel o falsa discutie care reprezinta mai mult o pierdere de timp.
Proasta definire a problemei sau a ideilor utilizate pe parcurs pot face ca, de fapt, fiecare sa vorbeasca despre altceva. De aceea este esential ca sa verifici tot timpul ce anume a inteles interlocutorul tau.
Intelegerea intereselor, personalitatii, intentionalitatii si starii de spirit a interlocutorului este esentiala pentru a putea conduce in mod benefic, cu succes, actul de comunicare. In acelasi timp, nu mai putin important este modul in care reusesti sa detii si sa pastrezi controlul asupra reactiilor tale, atat verbale, cat si nonverbale, asupra propriei emotionalitati. Iar pentru aceasta este necesar sa te cunosti pe tine, punctele tale nevralgice si sa fii cu adevarat propriul tau stapan.
Iata doar cateva greseli de comunicare la care cred ca merita sa meditam:
– Proasta intelegere a intereselor, a personalitatii si a starii de spirit a interlocutorului / Gresita intelegere a intentionalitatii acestuia
– Capcanele unei false victorii. Discutiile au de obicei si un follow up, acesta lipseste de prea multe ori…
– A cadea in stereotipii /  A nu sesiza specificul unei probleme, al unei persoane sau a starii de spirit a acesteia (care se mai si schimba!) si a le trata pe acelasi sablon
– Capcana superficialitatii / Lipsa de aprofundare si intelegere a problemei sau a elementelor ce conduc la o anumita pozitionare a interlocutorului respectiv, a background-ului care ii va caracteriza abordarea
– Proasta definire a problemei / In consecinta fiecare discuta despre altceva / Trebuie sa verifici ce a inteles interlocutorul din afirmatiile tale
– Incapacitatea de starni interesul interlocutorului. Astfel el nu participa cu adevarat la discutie, eventual doar mimeaza dialogul
– A nu acorda suficient timp pregatirii argumentatiei. Argumentele si exemplele folosite trebuie sa fie corect alese, in functie de formatia si de interesele interlocutorului, altfel il vor plictisi sau il vor confuza
– A nu lua in considerare contextul si ambientul in care se desfasoara discutia. Acestea pot fi factorii perturbatori si, in plus, trebuie luata in calcul si prezenta unor persoane care pot sa schimbe radical prioritatile noastre de comunicare.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

114 K
Scroll To Top