Now Reading
Scoala de dinainte de ’89, scoala de astazi si scoala de maine. Directiile in care ar trebui sa evolueze sistemul de invatamant romanesc

Scoala de dinainte de ’89, scoala de astazi si scoala de maine. Directiile in care ar trebui sa evolueze sistemul de invatamant romanesc

Criza din sistemul de învățământ românesc ne-a determinat ca în cadrul emisiunii Arena Ideilor să discutăm despre schimbările absolut necesare în privița școlii românești, despre ce înseamnă școala astăzi și ce a însemnat de-a lungul timpului. Vă invit, așadar, la o discuție interesantă despre istoria și evoluția școlii românești. Vă invit să urmăriți dialogul pe care l-am avut cu prof. univ. dr. Dragoș Popa.

“Când eram eu în școală, nu aveam sistemele moderne de a te informa, dar erau cărți. Și cartea era un instrument formidabil de a te informa. Profesorul n-avea sens să-și piardă timpul să-ți dea informația pe care tu o găseai și asupra căreia puteai să zăbovești în ritmul tău, ca s-o pătrunzi… Problema este că aceste recomandări bibliografice, în măsura în care vrei să le folosești doar pentru a le învăța pe dinafară, nu te-ajută la nimic. Esențial este dialogul pe care-l avem în marginea unor texte, pentru că, dacă textul pur și simplu îl parcurgem ca să-l memorăm… oricum nu ne ajută la nimic, oricum o să-l uităm. Problema constă în înțelesurile, în gândurile pe care putem să le extragem din analiza textului și în special din confruntarea cu magistrul în marginea textului. Or, asta trebuie să provoace profesorul, modul în care ajungem fiecare dintre noi, dintre elevi, să adâncim acele lucruri în propriul nostru sistem de gândire. Pentru că nu trebuie să copiem sistemul magistrului de a gândi, ci el trebuie să ne ajute să ne creăm propriul nostru sistem de gândire.

Cunoașterea nu este numai în carte, cu cartea, prin carte, ci este în primul rând cu oamenii, prin confruntarea de idei, de sentimente, de trăiri, de proiecții pe care întâlnirea cu oamenii ți le oferă. Și, de multe ori, acestea te marchează chiar mai mult decât conținutul unei cărți. Deși nu trebuie să uităm că, prin cărți sau, astăzi, prin informarea multimedia, aflăm foarte multe, dar cu o condiție: ca aceste întâlniri multimedia pe care le avem astăzi să nu ne zăpăcească, pentru că ele riscă să ne dea o superficialitate înfiorătoare. Pentru că aflăm lucruri punctuale și avem impresia că prin asta suntem mai deștepți. Nu, suntem mai proști, nu suntem mai deștepți. Problema este să înțelegem ce e cu ele, la ce sunt utile și de ce are sens să le afli. (prof. univ. dr. Dragoș Popa)

Pentru mai multe emisiuni interesante, vă invit să vă abonați la canalul meu de YouTube. Vă mulțumesc.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

120 K
Scroll To Top