Now Reading
Cerul Bucurestiului, de Sfantul Ilie

Cerul Bucurestiului, de Sfantul Ilie

+17
View Gallery

In 20 iulie, de praznicul Sfantului Mare Prooroc Ilie Tesviteanul, sarbatorim si Ziua Aviatiei Romane si a Fortelor Aeriene. Daca multi au auzit de Traian Vuia, Aurel Vlaicu sau Henri Coanda, deschizatori de drum in aeronautica mondiala, doar putini stiu ca in perioada interbelica, la I.A.R. Brasov, intreprindere fondata in 1925, una dintre putinele fabrici de avioane din lume de la acea vreme, s-au proiectat si construit avioane cu performante remarcabile pentru vremea lor, la proiectarea si realizarea acestora o contributie esentiala avand-o si Elie Carafoli, licentiat al Politehnicii din Bucuresti, doctor la Sorbona, distins cu nenumarate si prestigioase premii internationale. De asemenea, putini stiu ca in razboaiele secolului trecut pilotii nostri s-au distins pe campul de lupta prin eroismul si performantele lor. Istoria Fortelor Aeriene Romane incepe in noiembrie 1909 cand, prin Ordinul nr. 7925/5, se ordona Arsenalului de Constructii al Armatei din Bucuresti construirea unui avion dupa indicatiile si sub supravegherea lui Aurel Vlaicu, aviatia militara a Armatei Romane urmand a fi infiintata la 1 aprilie 1913. De atunci, pilotii nostri sau remarcat cu nenumarate ocazii, dar parca mai ales in cele doua razboaie mondiale, demonstrandu-si curajul, abilitatile de zbor si tactica de lupta in confruntarea cu unele dintre cele mai redutabile forte aeriene ale timpului, precum cea americana sau cea germana. Astfel, chiar daca aeronautica romaneasca a trecut printr-o perioada grea, dupa cel de al Doilea Razboi Mondial prestigiosul I.A.R. Brasov fiind transformat in fabrica de tractoare, iar astazi, dupa  o usoara revenire in anii ’70, trece iarasi printr-o perioada nu tocmai fericita, calitatea pilotilor romani continua sa fie apreciata, putand reprezenta o adevarata mandrie pentru noi. Astfel, ziua Aviatiei Romane este pentru noi o zi de mandrie si de recunostinta pentru eroii nostri. Si, in mod firesc, ea coincide cu ziua Sfantului Ilie, cand acesta strabate cerul in carul lui de foc.

Sfantul Ilie, traitor in veacul al IX-lea inainte de Hristos, pe vremea imparatului Ahab, este un sfant aparte, caci el a fost ridicat la cer intr-un car de foc. Se spune ca din inaltele ceruri continua lupta lui cu diavolii si cu pacatosii, pe care ii va urmari neincetat cu armele lui temute, cu fulgere si tunete. La noi, Sfantul Ilie a venit sa se aseze alaturi de mai vechile noastre traditii, el reprezentand o divinitate a Soarelui si a focului, identificata cu Helios din mitologia greaca si cu Gebeleizis din cea geto-daca. Data de 20 iulie este considerata drept mijlocul sezonului pastoral cand flacaii plecati cu oile la munte puteau cobora pentru prima data. Tocmai de aceea de Sfantul Ilie au loc cele mai importante sarbatori campenesti de vara, precum Targul de fete de pe Muntele Gaina, Targul feciorilor de la Sacele, Nedeia de la Polovragi. De Sfantul Ilie se da de pomana pentru sufletele mortilor, bisericile fiind pline cu bucate pentru pomenirea mortilor. Mai ales copiilor li se da de pomana mere noi, sfintite la biserica chiar in ziua de Sfantul Ilie. Sau porumb fiert sau alte bunatati de care, in mod traditional, nu se gusta pana la aceasta data. Tot de Sfantul Ilie se culeg si cele mai bune plante de leac, se spune ca mai ales buiocul cules de Sfantul Ilie are proprietati de-a dreptul miraculoase. Tot acum se recolteaza si se gusta mierea. De fapt, sarbatoarea Sfantului Ilie este mai ampla, popular se pregateste cu cel putin doua zile inainte si mai tine doua zile dupa 20 iulie, in fiecare zi amintindu-ti de cate un alt atribut al Sfantului, totul inchiendu-se cu un gand pentru Sfantul Ilie de foc, in 22 iulie.
Intr-adevar, traditiile de Sfantul Ilie, mai ales in mediul pastoral, sunt extrem de bogate, dar cele legate de calitatea lui de divinitate solara si meteorologica sunt fara indoiala precumpanitoare. Din carul lui de foc, el leaga si dezleaga ploile, stapaneste tunete si traznete, iar grindina vine tot la ordinul lui.  Insa acum Sfantul Ilie a adus la Bucuresti un spectacol cu totul si cu totul deosebit.
Sambata si duminica, 21-22 iulie, sunt zilele in care la Romaero Baneasa si-au dat intalnire unii dintre cei mai renumiti piloti, intr-o demonstratie aviatica demna de toata admiratia. La Bucharest International Air Show & General Aviation Exhibition, BIAS 2012, au participat peste 70 de aeronave, parasutisti civili si militari, formatii de acrobatie cu avioane, elicoptere si planoare, nelipsind nici zborurile de agrement. Aeroclubul Romaniei a fost prezent cu 20 de avioane, 20 de parasutisti si cu un balon cu aer cald. Iar Fortele Aeriene Romane, prezente cu 16 aeronave de 5 tipuri au executat complicate manevre aeriene si exercitii tactice folosite in timpul luptei. Nu au lipsit nici profesionisti ai mansei de la TAROM si din structurile de aviatie ale Ministerului Administratiei si Internelor, fiind prezenti si artisti ai acrobatiei aeriene romanesti, precum Icarii Acrobati sau Hawks of Romania. O atractie speciala au reprezentat-o formatiile de acrobatie aeriana Frecce Tricolori din Italia si Turkish Stars, doua dintre cele mai faimoase formatii de acrobatie aeriana din lume. Chiar daca evolutiile pilotilor au fortat de multe ori limitele, crescand la maxim tensiunea publicului, totul a decurs perfect, fara incidente si fara accidente, asa cum, din pacate, apar nu arareori la astfel de manifestari. In acest an, de Sfantul Ilie ne-am bucurat de un cer superb si de un spectacol cu adevarta de neuitat. Nu ne ramane decat sa-i multumim sfantului pentru indurare si organizatorilor pentru doua zile de exceptie.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

114 K
Scroll To Top