Now Reading
Cum ne putem adapta mai repede si mai bine la schimbarea orei

Cum ne putem adapta mai repede si mai bine la schimbarea orei

Ne apropiem de schimbarea orei! In acest weekend, ne vom muta ceasurile cu o ora inainte si vom trece la ora de vara, adica ne vom trezi cu o ora mai devreme. Practic, in noaptea de sambata spre duminica, 26 spre 27 martie 2022, ora 3:00 devine ora 4:00.

Schimbarea orei s-a facut din dorinta oamenilor de a economisi energie, de a profita mai mult de lumina naturala a soarelui de primavara pana toamna.

Ideea i-a venit lui Benjamin Franklin in anul 1784, cand, intr-o dimineata, la Paris, si-a dat seama ca, daca oamenii s-ar trezi si ar incepe sa lucreze mai devreme, s-ar economisi gazul lampant cu care se iluminau orasele si casele pe vremea aceea.

Insa a trecut mult timp pana cand o serie de tari au adoptat aceasta trecere la ora de vara. In timpul Primului Razboi Mondial, in anul 1916, Germania a fost prima tara care a introdus ora de vara, pentru a economisi carbune. Imediat a fost urmata de alte tari. Dupa Primul Razboi Mondial, s-a renuntat la aceasta metoda, insa ea a fost reintrodusa in anii inainte de cel de-al Doilea Razboi Mondial, dupa care iarasi s-a renuntat la ora de vara. Dupa criza petrolului din 1973, iarasi s-a pus problema economisirii energiei, asa ca Franta a reintrodus schimbarea orei in anul 1976.

In Romania, trecerea la ora de vara a avut loc prima data in anul 1917, pentru a sustine astfel efortul de razboi. Dupa razboi s-a renuntat la aceasta metoda, dar a fost reintrodusa in anul 1932, tot din ratiuni economice. S-a renuntat din nou in 1943, dupa razboi. A fost reintrodusa in anul 1979, dupa ce o serie de tari au facut acelasi lucru. Astfel, primavara si toamna, la diferite date, se schimba ora, din 1997 schimbarea orei are lor in ultima duminica din martie (cand ora 3 devine ora 4) si in ultima duminica din luna octombrie (cand ora 4 devine ora 3).

Aceste schimbari ale orei sunt de ajutor din punct de vedere economic, insa organimsul nostru trebuie sa faca un efort sa de adapteze acestor schimbari. S-a constatat ca, primavara si toamna, dupa schimbarea orei, apar dificultati de adaptare (insomnii, irascibilitate, dureri de cap, anxietate), care dureaza aproximativ doua saptamani. Ca urmare, Parlamentul European a decis, in 2019, ca fiecare stat poate sa aleaga daca face sau nu aceasta trecere la ora de vara.

Ce putem face in cazul in care avem dificultati cauzate de trecerea la ora de vara? Un raspuns foarte simplu este: sa apelam la anumite suplimente naturale, care ne pot ajuta sa ne adaptam mai usor. Un exemplu, este Relaxirem Noapte, care contine plante medicinale, precum valeriana, roinita, Passiflora, mac californian, extracte din conuri de hamei si curmal chinezesc, dar mai ales melatonina. Dupa cum stim, melatonina este un hormon secretat de organismul nostru care regleaza ritmul zi/noapte, dar care este implicat in multe alte procese, insa productia lui scade odata cu inaintarea in varsta. Astfel, pe masura ce inaintam in varsta sau in anumite perioade in care trebuie sa facem un efort suplimentar de adaptare (cum e in perioada in care se schimba ora), ne poate fi de ajutor un aport suplimentar de melatonina, alaturi de celelalte plante medicinale,  pentru ca sa adormim mai usor, sa dormim mai bine, fara intreruperi, sa avem un somn mai linistit si mai odihnitor. Iar somnul este esential pentru sanatate si frumusete, pentru vigilenta, concentrare, eficienta si productivitate!

Multa sanatate si o primavara frumoasa!

Scroll To Top