Now Reading
Miscarile studentesti din Franta din 1968, Primavara de la Praga si schimbarile din sistemul de invatamant

Miscarile studentesti din Franta din 1968, Primavara de la Praga si schimbarile din sistemul de invatamant

Despre schimbarea sistemului de învățământ după 1968, am discutat cu prof. univ. dr. Dragoș Popa, în cadrul emisiunii noastre Arena Ideilor. Vă invit să urmăriți o analiză a ultimelor decenii ale sistemului de învățământ.

“Fără îndoială, 1968 reprezintă un an de referință pentru întreaga istorie, la fel cum, de exemplu, un alt moment de referință a fost 1848. În primul rând, este anul Primăverii de la Praga, este anul multor mișcări care au fost în Polonia și în alte țări. Este, în același timp, anul în care probabil că un guvern comunist a avut cea mai mare credibilitate și audiență. Mă refer la Partidul Comunist Român, care a reușit să reziste Uniunii Sovietice, să nu participe la cotropirea Cehoslovaciei. Reprezintă, în același timp, evident, un nou început pentru școala europeană și învățământul mondial. Învățământul a suferit multe schimbări de-a lungul timpului, pornind de la învățământul Academiei Platoniciene din Grecia Antică, să spunem, prima formă clar instituționalizată și cunoscută ca atare în Europa, prin tot ceea ce au reprezentat universitățile europene, de-a lungul secolelor. (…)

Anul respectiv reprezintă un reper istoric. Este mai mult un simbol decât un moment care să schimbe el radical ceva. Lucrurile, în multe universități, stăteau într-un fel, în altele stăteau altfel, înainte de acest moment, și o perioadă lungă, iarăși, au stat altfel. Iar schimbarea, dincolo de o schimbare mai mult sau mai puțin formală, imediat după mișcările din anul respectiv, au fost dictate de cu totul alți factori decât de faptul că au existat baricadele respective pe străzile Parisului și universitățile blocate. A fost un imbold, o conștientizare a faptului că într-adevăr, trebuie realizat ceva. Și-atunci, încet, încet, o serie întreagă de lucruri s-au schimbat. Dar s-au schimbat sub presiunea multor factori, de aia vorbeam, de exemplu, de pătrunderea calculatorului, de schimbarea modului de acces a tinerilor în marile biblioteci, unde se pătrundea puțin mai greu, și așa mai departe. Sunt foarte mulți factori politici, economici, științifici, tehnici și așa mai departe care au dus la schimbare. Ne referim la acea dată, datorită baricadelor, a blocării universităților și acestea, evident, au marcat un moment începând din care problematizarea acestor chestiuni a fost mai acută.” (prof. univ. dr. Dragoș Popa)

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

136 K
Scroll To Top